petak, 13. travnja 2018.

Hifz Kur’ana: “Onaj ko čita 5 ne zaboravlja.”


“Šejh Muhib, ja ne mogu ovo!” Otišao sam kod svog muhafiza, koji me je stavio na strogi plan učenja Kur’ana koji je podrazumijevao ponavljanje, učenje napamet i iščitavanje. U tom periodu sam završavao svoj magistarski rad, istraživao i radio tako da nisam mogao da nastavim sa učenjem Kur’ana. Šejh je, iz svoje mudrosti, saslušao moju stresnu situaciju i predložio mi drugačiju metodu u kojoj bih mogao učiti napamet a i istovremeno ponavljati naučeno, bez osjećaja preopterećenosti.

Tokom ovih godina učenja probao sam brojne metode. Ponekad bih stao sa hifzanjem nekoliko mjeseci i samo se fokusirao na ponavljanje (ovaj plan se uvijek pokazao neuspješnim, jer nisam imao učitelja koji bi mi pomogao da zadržim kontinuitet učenja i svaki put bih protračio dragocjene mjesece jer ne bih išao naprijed sa hifzanjem ili ponavljanjem. Ponekad bih radio na ponavljanju onih dijelova koje sam već memorisao i ujedno bih nastavljao sa memorisanjem. Ovaj metod je, međutim, bio dosadan i često je rezultirao zaboravljanjem onoga što sam ponovio, čim sam prešao na ponavljanje nečeg novog. Šejh Muhib mi je ponudio drugačiju strategiju-najefektivniju strategiju koju sam dosada praktikovao. Svako onaj ko želi da zna kako da sačuva ranije nahifzane dijelove Kur’ana, pored svih svojih poslovnih termina, planova i drugih obaveza, evo preporučenog rasporeda zasnovanog na savejtu šejha Muhiba:

1. Izbroji koliko stranica ili džuzeva Kur’ana već znaš napamet.

2. Odredi količinu koju ćeš čitati svaki dan, od onoga što si napamet naučio. Na primjer, ako si naučio pola džuza ‘amme (30.džuzdz u Kur’anu) onda čitaj dvije stranice tog džuza svaki dan. Tako ćeš svako 5 dana počinjati sa prve dvije stranice tog džuza. A ako znaš napamet više od toga, npr. 3 džuza, onda ćeš čitati po 10 stranica dnevno (pola džuza)

3. Dok ovako održavaš svoje dnevno čitanje, ponovićeš sve ono što si zapamtio u rasponu od nedelju dana. Polahko, shvatićeš da se pamćenje ovih poglavlja sve više ojačava i ostaje svježe. Naći ćeš se u mogućnosti da se sjetiš ajeta iz određenih sura brže i mnogo lakše. Što više povećavaš memorisanje to sporije ponavljaj.

4. Na primjer, jednom kada zapamtiš cijeli džuz `amme, počni da čitaš 4 stranice svakodnevno. Svakih 5 dana bi trebao pročitati cijeli džuz `amme, a zatim ponovo počinješ. Ako si memorisao 3 džuza, a zatim završio memorisanje još jednog i sada imaš 4 džuza ukupno, povećaj tih 10 stranica za još 3 i počni čitati 13 dnevno. Kada završiš memorisanje svog 5. džuza, trebalo bi da čitaš 16 stranica dnevno. Na kraju, kada završiš memorisanje 6. džuza trebao bi da čitaš jedan džuz dnevno. Do 18 džuzeva trebao bi čitati 3 džuza dnevno. Do 24 džuza trebao bi da ponavljaš 4 džuza dnevno. Ne brini – pošto si već radio na tome, to će ići vrlo brzo. Potrebna je samo praksa.

A sada nastavi da čitaš, kako bi razumio kako ponavljati cijeli Kur’an kada završiš sa njegovim memorisanjem . Poenta je u tome da se sve što si naučio napamet od Kur’ana ponovi u toku jedne sedmice. Ako je sve što si memorisao 5 džuzeva ili manje, tada bi trebao završiti sve što si naučio napamet u roku od 5 dana. Sve preko 5 džuzeva trebao bi završiti u roku od 6 dana. Na ovaj način ćeš imati jedan dan u sedmici slobodan i potrudi se da to bude petak, kada ćes proučiti suru El-Kehf i nadoknaditi ukoliko si nešto propustio u toku sedmice.

Znam da čitanje značajne količine Kur’ana svaki dan zvuči teško i nevjerovatno opterećenje. Jednom prilikom sam čuo imama kako kaže da čitanje jednog džuza dnevno ne bi trebalo da traje duže od pola sata. Ja sam bio šokiran. Pola sata?! Meni je bilo potrebno nekoliko sati da pročitam jedan džuz. Zato sam jedva uspijevao, ako bi uopšte uspio da završim čitanje cijelog Kur’ana za mjesec Ramazan. Međutim, kada sam naučio napamet nekoliko dijelova Kur’ana shvatio sam razliku između mene i njega; njegov maternji jezik je bio arapski jezik i on je tečno čitao arapski i također je već znao cijeli Kur’an napamet. Ja nisam Arap i čitanje arapskog je za mene bilo nešto sasvim novo. Ponekad bih zaglavio na nekim riječima, pravio bih greške, to bi mi znalo biti dosadno i bio bih isfrustriran. I to bi mi se činilo kao vječnost. I odjednom, kada bih nešto zapamtio, to bi postalo lahko za čitanje. Što sam više slušao jedne te iste dijelove to se lakše održavalo u mom mozgu. Što sam više vježbao sve je postajalo lakše. Npr. jedan džuz za koji mi je trebalo sat vremena sada lahko mogu pročitati za manje od 20 min. Oni koji imaju više iskustva od mene kažu da sve postaje lakše i brže sa više prakse i posvećenosti. Poenta je da svako može dostići stepen da čita naizgled ogromne količine za vrlo malo vremena. To samo zahtijeva vježbanje , dosljednost i…vježbanje!

Evo nekoliko savjeta za ublažavanje straha od čitanja određene količine dnevno:

1. Izgradi to kod sebe – Čak i da si napamet naučio ali potpuno zaboravio većinu od toga zbog neponavljanja, započni sa nekoliko stranica dnevno i ostani dosljedan ovome nekoliko sedmica. Zatim nakon nekoliko sedmica dodaj još. Plan je da bude pročitan 1 džuz dnevno u toku jednog mjeseca. Održavaj jedan džuz dnevno, mjesec ili dva a zatim dodaj još jedan i sve tako. Tako ćeš, sto više budeš dodavao stići do cilja. To samo zahtijva praksu i posvećenost.

2. Čitaj to u toku dana – Uvijek držu Kur’an pri ruci za one “ne planirane” momente kada možeš pročitati par stranica (npr. dok čekaš u redu u prodavnici). To će povećati tvoje učenje i završićeš svoj planirani dnevni dio a da nisi ni svjestan.

3. Često slušaj planirani dnevni dio – Ako misliš da nećeš stići pročitati planirani dio taj dan onda slušaj ga dok se baviš drugim poslovima koji zahtjevaju fizičku aktivnost ali će ti omogućiti da se skoncentrišeš na Kur’an.

Na kraju, kada završiš sa pamćenjem Kur’ana i radiš na čitanju određenog broja džuzeva dnevno, trebalo bi da ponavljaš 5 džuzeva svaki dan. Tako čitajući 5 džuzeva dnevno će ti pomoći da utvrdiš cijeli Kur’an tako dobro kao što znaš suru El-Fatiha. Znam, 5 džuzeva zvuči strašno! Nemoguće! Previše! Udahni duboko i shvati da kad si jednom memorisao Kur’an ovo je nešto na čemu ćeš raditi. Kada sam prvi puta završio memorisanje , požalio sam se šejhu Muhibu da je 5 džuzeva previše za mene i da ja to ne mogu izdržati. Šejh mi je odgovorio: “To je tvoj problem”. Kazao je : “To je zato što to nisi izgradio kod sebe dosad. Nisi čitao 2 džuza, a zatim 3 džuza, a zatim 4 džuza pa kad to završiš da počneš sa 5 džuzeva. Da si tako radio sada bi ti bilo lahko.” I bio je u pravu. Rekao mi je da počnem od početka, ali ja sam nastavio da tražim izgovore, pravdajući to da sam zauzet sa milion drugih obaveza. To je trajalo sve dok nisam naučio napamet toliko, da sam dnevno ponavljao 2 džuza. Bilo je teško i dugotrajno. Čitao sam u autobusu, na pauzama između časova, čekajući u redu za hranu, ali za nekoliko sedmica postalo je lahko. Dok sam se približavao kraju moga hifza i upoređivao 3 dzuza koje sam trebao čitati, sa ova dva koje sam već čitao, činilo mi se da će ta dva džuza uzeti samo malo vremena dnevno. Međutim, sada kada sam završio pamćenje odlučio sam da ću dati sve od sebe, jer mi je rekao da će onaj ko čita 5 džuzeva dnevno znati cijeli Kur’an kao što zna suru El-Fatihu.

Rekao je: ‎من يقرأ الخمس لا ينسى “Onaj ko čita 5 ne zaboravlja.”

Kada sam prvi put završio pamćenje i već neko vrijeme ponavljao 5 džuzeva bio sam razočaran što već nisam već nisam znao cijeli Kuran kao što znam suru El Fatiha. Ali onda sam shvatio da je za to potrebno vremena; u najmanju ruku može trajati čitavu godinu ako to radim redovno i eventualno duže. Ali, ako sam ozbiljan da ga održim, na kraju ću znati Kur’an kao svoj dlan. Ja nisam u mogućnosti da uvijek radim 5 džuzeva dnevno; ponekad jednostavno nemam vremena, a i ponekad sam lijen. Ali to je zato što to nisam izgradio kod sebe, kao što je šejh rekao, pa je za mene i dalje potrebno vremena.

Dakle, za sve vas koji ozbiljno namjeravate da postignete taj cilj imam radosnu vijest da je 5 džuzeva dnevno u potpunosti moguće – samo je potrebno planiranje, praksa i posvećenost. I ponekad, može biti propusta i zato je bolje smanjiti količinu učenja nego ostaviti u potpunosti, s tim što trebaš nadoknaditi propušteno što je prije moguće. Ti to možeš Allahovom voljom. Allah te nikad neće iznevjeriti kada se posvetiš Njegovj Knjizi i ako si iskren u tome. Imamo vremena za čitanje kojekakvih članaka, provjeravanje mejlova, ažuriranje naših Facebook statusa itd. Za mene je čitanje 5 džuzeva dnevno pomoglo da shvatim koliko ja u stvari vremena imam, za koje nisam ni znao da postoji. Poenta je dostići 5 džuzeva tokom vašeg učenja napamet. Za početak radite na nekoliko stranica, zatim pola džuza, zatim 1 džuz… zatim 1.5…zatim 2…zatim 2.5…zatim 3…zatim 3.5…zatim 4 …zatim 4.5 i konačno 5 džuzeva dnevno. I da, za to će biti potrebno vremena. Ali to ćeš dostići lakše i brže. I zar nije znanje cijelog Kur’ana kao što znaš suru El Fatiha vrijedno tog truda? Allah subhanehu ve te’ala je uz nas sve dok smo iskreni i ozbiljno posvećeni Njegovoj knjizi. On , subhanehu ve te’ala će nam pomoći da uspijemo, ali mi moramo uložiti trud.

Pitanje je: Želimo li mi biti od onih koji se trude, da pokažemo Allahu da zaista želimo da Njegova Knjiga bude urezna u naša srca?

“A Mi smo Kur’an učinili dostupnim za pouku – pa ima li ikoga ko bi pouku primio?” (Kur’an, Kamer)

Dodatak na tekst: Kao što smo vidjeli za ovaj program je potrebno puno truda. Lično znamo ljude koji su na ovaj način utvrdili Kur’an jako dobro. Jedan savjet vezan za sam način kako sprovesti u praksu to da učiš “puno” svakog dana bio bi slijedeći: Mislim da ste shvatili da gdje god se spominje učenje (odnosno ponavljanje) misli se na ponavljanje gledajući u mushaf, a način kako ćete uspjeti ponoviti puno stranica, puno džuzeva, dnevno, bio bi čitanjem polutihog glasa uz malo brži tempo. Razlog tome što poluglasno čitanje ne umara čovjeka i njegov govorni aparat, a samo čitanje olakšava učvršćivanje hifza i ne umara čovjekog mozak.

0 komentari

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.

 
© Riznice korisnog znanja
Designed by BlogThietKe Cooperated with Duy Pham
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0
Posts RSSComments RSS
Back to top